- Maak ruimte.
Het is belangrijk dat u de ruimte heeft om uw post goed te kunnen sorteren. Zorg daarom dat de post in de woonkamer bij elkaar zoekt door de papieren op de grond te leggen of op een grote tafel. - Leg de post die bij elkaar hoort bij elkaar.
Leg bijvoorbeeld alle papieren bij elkaar van uw zorgverzekering, alle papieren van de belastingdienst etc. Op deze manier ontstaat er al wat overzicht in uw administratie. - Weet wat u op de verschillende tabbladen moet schrijven.
Het is belangrijk dat u een goede indeling maakt om uw papieren in de klapper terug te kunnen vinden. Hieronder een schema met een vrij duidelijk indeling.Tabblad Welke papieren? Inkomsten uitkeringsspecificatie loonspecificatie bewijs van studiefinanciering Woning huurcontract rekeningen die betaald zijn brieven over evt. huurverhoging Bij koopwoning: koopcontract papieren van de vereniging van eigenaren papieren over de WOZ waarde van het huis Toeslagen huurtoeslag zorgtoeslag kindgebondenbudget kinderbijslag Water/gas/licht • contract rekeningen die betaald zijn jaarafrekeningen van de afgelopen drie jaar Gemeentelijke heffingen en waterschapsbelasting papieren en aanslagen van de onroerend zaak belasting hondenbelasting rioolrecht e.d. waterschapsheffingen Telefoon, internet, tv contracten abonnementen en voorwaarden rekeningen die betaald zijn overige papieren ( bijvoorbeeld opzeggingen) Belasting inkomstenbelasting van de afgelopen 5 jaar ( kopieën) aanslagen van de afgelopen 5 jaar Zorgverzekering laatste polis van de zorgverzekeraar laatst overzicht van de polisvoorwaarden en overige post van zorgverzekeraar Inboedelverzekering laatste polisblad polisvoorwaarden van de inboedelverzekering APV verzekering of WA verzekering laatste polisblad polisvoorwaarden van deze verzekering Opstalverzekering; wordt ook wel brandverzekering of woonhuisverzekering genoemd laatste polisblad polisvoorwaarden van de opstalverzekering Uitvaartverzekering laatste polisblad polisvoorwaarden Andere verzekeringen laatste polisblad polisvoorwaarden van de verzekeringen die hier verder nog niet aan bod zijn gekomen. Als u veel verzekeringen heeft, is het handig om van elke verzekering een apart tabblad te maken. Vervoer Bewaar hier zaken over OV, abonnementen, framenummers van fietsen, Apk-keuring auto, motorrijtuigen belasting e.d. Abonnementen en contributies Bewaar hier bijvoorbeeld de betaalde rekeningen van abonnementen van tijdschriften, contributies aan bijvoorbeeld goede doelen of sportclubs. Hier kan ook worden opgeschreven wanneer het kan worden opgezegd. Voor het opzeggen van abonnementen kan ook gebruik worden gemaakt van: • www.abonnementopzeggen.nl
• www.james4you.nl
De websites sturen een herinneringsmail of sms en er zijn voorbeeldbrieven te vinden voor het opzeggen van abonnementen e.d. Bankrekeningen, spaarrekeningen en beleggingen.
Afschriften van de bank bewaard u in aparte mapjes. Bij deze tabblad kunt u bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van de bank bewaren. Daarbij is het handig om een lijstje te bewaren met daarop de bankrekeningnummers, de pasnummers, naam van de bank en telefoonnummer van de betreffende bank. Bewaar hier NIET de pincodes. Leningen contracten voorwaarden en aflossingsoverzichten Hebt u meerdere leningen? Dan is het handig om een apart tabblad voor elke lening te gebruiken. Lopende zaken Hier kan worden bijgehouden welke instanties er bijvoorbeeld moeten worden gebeld, welke rekeningen nog moeten worden betaald en welke andere administratieve zaken nog moeten worden gedaan. Belangrijk: Zorg ervoor dat de meest recente datum van de post voorop ligt. Het is verstandig om een keer per week de administratie te doen. Zo hoopt het niet op en blijft het overzichtelijk.
- Weet hoe lang u de papieren die u in de klapper stopt moet bewaren.
Sommige papieren moet u langer bewaren dan andere papieren. U wilt natuurlijk niet iets weggooien wat u nog nodig zou kunnen hebben in de toekomst. Hieronder een schema waaruit u kunt opmaken hoe lang u de papieren nog nodig heeft.Wat Hoe lang Salaris- en uitkeringsstrookjes 2 jaar Jaaropgaven 5 jaar Rekeningen van gas, elektriciteit en water 1 jaar Aanslagen van gemeentelijke heffingen 1 jaar Aanslagen van waterschapsheffingen 1 jaar Rekeningen van telefoon, internet en tv 1 jaar Kopie/print aangifteformulier inkomstenbelasting 5 jaar Aanslagen inkomstenbelasting 5 jaar Bewijzen die je bij de aangifte van inkomstenbelasting hebt gebruikt (zoals bonnen, eigen bijdrage AWBZ e.d.) 5 jaar Toekenning/veranderingen huren zorgtoeslag 5 jaar Afschriften banken girorekeningen 5 jaar Garantiebewijzen 2 jaar Huurovereenkomst Zolang u de woning huurt. Het is ook verstandig om deze na de opzegging een periode te bewaren. Bij wijzigingen van de polisvoorwaarden en bij overstappen naar een andere zorgverzekeraar is het noodzakelijk de laatste en de voorlaatste polis en polisvoorwaarden te bewaren. Laatste bericht over de premie van het komende jaar 1 jaar Bank- en giroafschriften 5 jaar Belastingpapieren met bewijsstukken 5 jaar