Als gevolg van de overheidsmaatregelen rondom het coronavirus, worden we gedwongen nieuwe manieren van dienstverlening aan te bieden. Een van de mogelijkheden om het contact met onze hulpvragers te onderhouden is ‘beeldbellen’. Er zijn diverse hulpmiddelen om te beeldbellen, elk met hun eigen voor- en nadelen. Op deze pagina vind je enkele handleidingen van de hulpmiddelen die wij je adviseren te gebruiken.
Caresharing MDO Beeldbellen
MDO Beeldbellen van Caresharing is een van de betere opties om via een videoverbinding contact met je hulpvrager te onderhouden. Deze methode is eenvoudig, gebruiksvriendelijk, en bovenal veilig. Er hoeft geen app te worden geïnstalleerd; het werkt volledig in een gewone internetbrowser, bij voorkeur Chrome, Firefox, of de nieuwste versie van Microsoft Edge.
Voor het gebruik van MDO Beeldbellen is geen app nodig; de functionaliteit werkt gewoon in een internetbrowser (bij voorkeur Chrome, Firefox of de nieuwste versie van Microsoft Edge). Er is wel een app voor MDO Beeldbellen die je kunt gebruiken, wanneer je dat prettiger vindt.
Een vertrouwde manier om contact met iemand te onderhouden is WhatsApp. Deze app biedt ook de mogelijkheid om te beeldbellen. Het werkt ook eenvoudig en gebruiksvriendelijk, echter uitsluitend via een smartphone; voorwaarde is dat zowel de hulpverlener als de hulpvrager WhatsApp op hun mobiele telefoon hebben geïnstalleerd.
Let op!
WhatsApp is een app van Facebook. Realiseer jezelf dat Facebook een commerciële organisatie is en mogelijk gebruik maakt van gegevens over het gesprek, al dan niet voor advertentiedoeleinden. Ook kan Facebook ten behoeve van onderzoek soms gesprekken opnemen en analyseren. Bedenk daarom of WhatsApp wel het geschikte medium is om het gesprek met de hulpvrager te voeren.
Het gebruik van WhatsApp vereist zowel van de hulpverlener als de hulpvrager dat zij WhatsApp op hun mobiele telefoon hebben geïnstalleerd. Deze apps kunnen via de volgende links worden gedownload: