Tijdelijk Noodfonds Energie: ontvang een deel van je energierekening terug

Is je inkomen laag en zijn je energiekosten hoog? En heb je moeite met het betalen van je energierekening? Dan kom je misschien wel in aanmerking voor het Tijdelijk Noodfonds Energie. Het fonds betaalt in dat geval een deel van je energierekening over de periode van oktober 2022 tot en met maart 2023. Het maakt niet uit bij welke energieleverancier je zit.


Hoe het werkt

Als je in aanmerking komt, werkt het fonds als volgt: van elke 100 euro die binnenkomt, betaal je de eerste 10 tot 13 euro van je energierekening zelf; daarboven betaalt het fonds de rest. De steun geldt voor een periode van 6 maanden, namelijk van oktober 2022 tot en met maart 2023.

Voorbeeld 1

Een alleenstaande met een bruto inkomen van 2.000 euro betaalt de eerste 200 euro (20 x 10 euro) van de energierekening zelf. Daarboven betaalt het fonds de rest. Dus bij een energierekening van 400 euro betaalt het fonds 200 euro.

Voorbeeld 2

Een alleenstaande met een inkomen van bruto 2.900 euro betaalt de eerste 377 euro (29 maal 13 euro) van de energierekening zelf. Daarboven betaalt het fonds de rest. Dus bij een energierekening van 500 euro betaalt het fonds 123 euro.

Wie komt in aanmerking

De volgende huishoudens kunnen steun krijgen van het Noodfonds:

  • Het huishouden heeft een bruto-inkomen van maximaal € 2.980 (alleenstaand) of € 3.794 (samenwonend), inclusief 8% vakantiegeld.
  • Het huishouden heeft zelf een contract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier.
  • De energierekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 10% tot 13% van het bruto-inkomen.

Vraag jouw steun aan

Je aanvraag doe je via de website van het Tijdelijk Noodfonds Energie »

Je kunt natuurlijk altijd hulp vragen van een van onze Schuldhulpmaatjes, via een van de links onderaan dit bericht; samen lukt het!

Stap 1: de Noodfonds-check

Het aanvragen van het Noodfonds begint met de Noodfonds-check. De Noodfonds-check doe je via de website van Geldfit. Met deze korte check kun je zien of jouw aanvraag een kans maakt.

Voor deze stap heb je nodig:

  • Bruto-inkomen van alle personen in je huishouden
  • Energiekosten in de maanden oktober 2022 en januari 2023

Stap 2: de Noodfonds aanvraag

Na de Noodfonds-check krijg je instructies om de aanvraag te starten. Het Noodfonds berekent dan automatisch of je in aanmerking komt voor steun.

Voor deze stap heb je nodig:

  • Een half uur de tijd
  • Een mobiele telefoon met internet
  • Het klantnummer en termijnbedragen van je energieleverancier
  • Huisgenoten boven de 18 met een inkomen zijn bij je in de buurt
  • Jij en je huisgenoten hebben DigiD gebruikersnaam en wachtwoord bij de hand

Welke inkomens tellen mee?

Zijn er mensen in het huishouden 23 jaar of ouder, dan telt alleen hun inkomen mee. Anders tellen de inkomens mee van de mensen vanaf 18 jaar.

De personen in het huishouden van wie het inkomen meetelt, moeten met hun eigen DigiD gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Let op: je kunt niet inloggen met de DigiD app.

Stap 3: de uitslag van de aanvraag

Als de aanvraag is gedaan verstuur je je aanvraag naar het Noodfonds. Jij hoeft dan niets meer te doen. Het Noodfonds controleert samen met de energieleverancier of de aanvraag klopt.

Als alles klopt, dan verlaagt jouw energieleverancier je energierekening. Het gaat om de energierekeningen van oktober 2022 tot en met maart 2023.

Hulp nodig?

Het aanvragen van de noodsteun is niet eenvoudig. Misschien kun jij dan ook wel wat hulp gebruiken. Geen probleem, wij zijn er voor je! Klik op een van onderstaande links of stuur ons een chatbericht via de blauwe ballon rechtsonder op de website, op Facebook of Instagram (@schuldhulpmaatjeparkstad).

Woon je niet in Parkstad Limburg maar ergens anders in Nederland, ga dan naar de landelijke locatiezoeker en het komt helemaal goed. Samen lukt ’t!