Belastingaangifte voorbereiden

We zijn alweer aanbeland in de tweede helft van februari. 1 Maart nadert met rasse schreden: het startschot voor het doen van je belastingaangifte. Door je administratie alvast te ordenen wordt het invullen van de aangifte een stuk minder onaangenaam. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker 😉 In dit artikel geven we je tips om van je aangifte een koud kunstje te maken.


Belastingaangifte

Tussen 1 maart en 30 april moet je je belastingaangifte weer doen. Of je dit nu zelf doet of (samen met) iemand anders, je hebt bepaalde documenten en gegevens nodig. Als je deze alvast klaar legt en een moment inplant voor de aangifte, is het uiteindelijk zo gepiept met zo weinig mogelijk stress. We zien er immers vaak als een berg tegenop, terwijl het helemaal niet zo veel werk hoeft te zijn.

De volgende dingen moet je weten/hebben:

  • DigiD inloggegevens;
  • Jaaropgaaf;
  • Spaarsaldo;
  • Schulden;
  • (wijzigingen in) je situatie (wonen, werken) en;
  • Subsidies.

Geordende documenten voor belastingaangifte

Jaaropgaaf

De jaaropgaaf ontvang je in januari of februari van je werkgever(s). Hierop staat het totale loon dat je in het afgelopen kalenderjaar (2021) hebt ontvangen.

DigiD inloggegevens

Om belastingaangifte te kunnen doen, moet je inloggen met je DigiD. Heb je deze nog niet of ben je je inloggegevens kwijt? Spoor ze op, vraag op tijd een nieuw wachtwoord aan of dien een verzoek voor een DigiD in. Dit duurt namelijk een aantal dagen. Zorg dus dat je je inloggegevens uit je hoofd weet of weet waar je dit veilig hebt opgeborgen. 

Spaarsaldo

In je (digitale) bankafschriften kun je je spaarsaldo op 01-01-2021 aflezen. Heb je de papieren niet (meer)? Dan vind je dit document in je internetbankieren. Schrijf het saldo op en leg dit briefje bij je jaaropgaaf.

Schulden

Schulden met een looptijd van langer dan 1 jaar zijn aftrekbaar: het schuldbedrag mag je aftrekken van je spaargeld en vermogen in box 3. Hier zit wel een drempel op: voor de aangifte van 2021 is alleen het bedrag  boven €3200,- aftrekbaar als je voor jezelf aangifte doet. Voor fiscaal partners geldt een bedrag van €6400,-.
Ga na welke schulden je hebt en of deze aftrekbaar zijn. Schrijf ook dit alvast op en leg het bij de rest van je documenten en gegevens.

Wijzigingen in je situatie

Ben je gaan samenwonen, getrouwd, gescheiden, zijn er kinderen bij je komen wonen of juist uit huis gegaan? Dit heeft mogelijk gevolgen voor toeslagen, belastingen, vergoedingen en vrijstellingen. Het is dus erg belangrijk dat je goed controleert op welke datum/data zulke dingen zijn veranderd. Schrijf dit alvast op en leg ook dit papier bij je jaaropgaaf en spaarsaldo.

Subsidies

Heb je subsidies en/of toeslagen ontvangen? Dit moet je namelijk aangeven. Controleer dan meteen  even of de gegevens (nog) kloppen. Had je het hele jaar 2021 recht op de subsidie(s)? Of kun je nu juist subsidies aanvragen? Dit kun je (alvast) controleren op Mijn Toeslagen.

De meeste gegevens staan al ingevuld, maar deze moet je altijd controleren. Door de gegevens vooraf te verzamelen, zal de aangifte zelf sneller gaan. Ook kun je vooraf al dingen als subsidies regelen of aanpassen voor je huidige situatie.

Klappers met papieren en briefgeld

Belastingadviseur

Heb je een ingewikkelde situatie qua belastingen, of heb je liever dat een professional je advies geeft en/of de aangifte samen met jou doet? Zoek dan op tijd een adviseur en plan je afspraak alvast in. Weten dat het op tijd geregeld is, geeft namelijk rust in je hoofd en voorkomt dat de aangifte misschien niet op tijd wordt gedaan.

Nog een tip: als je vóór 1 april je aangifte doet, dan ontvang je in juli bericht. Doe je pas in april aangifte, dan kan het zijn dat je langer op bericht (en je eventuele teruggave of pittige aanslag) moet wachten.
Ook als je je aangifte zelf doet, geeft het dus rust om deze “afspraak” met jezelf in te plannen. Zo kijk je er niet twee maanden lang tegenop en lig je er niet wakker van 😉

Dus: plan die afspraak in!

Administratie ordenen

Heb je de smaak te pakken, dan kun je ook even de rest van je administratie nalopen en ordenen.
Loop je klapper, map of stapel(s) papieren door en kijk of er documenten zijn die niet meer bewaard hoeven te worden. Denk aan:

  • oude, verlopen contracten;
  • verlopen offertes;
  • documenten of garantiebewijzen van spullen die je niet meer hebt;
  • papieren van 2015 of eerder (dingen als huwelijksakte, overlijdensakte, geboorteakte en diploma’s en certificaten moet je natuurlijk wel bewaren!)

Maak een nieuwe map of klapper voor de papieren van 2022 en orden je papieren die je tot nu toe al hebt ontvangen. Dit maakt het makkelijker om je administratie bij te houden. Dat helpt je weer met je aangifte over 2022 😉

Zijn er rekeningen die nog betaald moeten worden of is er post waar je nog iets mee moet? Leg deze op een vaste plek in een mandje of bakje en handel de post wekelijks af. Oefening baart kunst.

Je kunt dit in kwartiertjes doen. Steeds een beetje. Dan is de drempel om te beginnen lager.

Hulp

Weet je niet waar je moet beginnen en/of hoe je de rekeningen die in de stapel liggen moet gaan betalen? Dan kan SchuldHulpMaatje Parkstad je op weg helpen.
Meld je aan voor “Hulp Heerlen” of “Hulp Kerkrade”.
Ook kun je met ons chatten (de blauwe ballon rechtsonder op onze website) en je kunt op kantoortijden bellen naar 045-560 25 25.
Onze vrijwilligers staan voor je klaar om samen een oplossing te zoeken. Samen lukt ’t. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.