Belastingaangifte voorbereiden
Tussen 1 maart en 30 april moet je belastingaangifte doen. Onder het motto van de belastingdienst “leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” geven we je enkele tips om deze onplezierige klus zo makkelijk mogelijk te klaren. Je hebt namelijk een aardig wat gegevens, documenten en afschriften nodig. Denk hierbij aan je bankafschriften, jaaropgaven, hypotheekpapieren, bonnetjes en facturen van gemaakte kosten. Tenslotte geven we nog informatie over heffingskortingen en belastingschijven. Lees gauw verder om te weten te komen waar je allemaal aan moet denken voordat je aangifte van je inkomstenbelasting gaat doen!
Benodigde documentatie
De volgende zaken zijn van belang om paraat te hebben bij je aangifte inkomstenbelasting:
- DigiD;
- Jaaropgaven van inkomen uit werk in binnen- en buitenland en lijfrente;
- Documentatie van overige inkomsten uit bijverdiensten, alimentatie, PGB etc.;
- Hypotheekdocumenten;
- WOZ-beschikking;
- Bonnetjes en verklaringen betreffende gemaakte zorgkosten en eventueel een dieetverklaring;
- Bankafschriften van heel 2019;
- Eventueel de voorlopige aanslag van 2019.
Hieronder worden deze verder toegelicht.
DigiD
Om in te kunnen loggen op de website van Mijn Belastingdienst heb je een geldige DigiD-code nodig. Ga na of je al een DigiD hebt en of je het wachtwoord nog weet. Heb je nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via de website van DigiD. Ben je je wachtwoord kwijt? Vraag dan direct een nieuwe aan. Het duurt namelijk zo’n 3 werkdagen voordat je de brief ontvangt waarmee je je DigiD kunt activeren.
Voor iedere persoon waarvoor aangifte wordt gedaan, is een DigiD nodig. Ook als je samen aangifte doet!
Vooraf ingevulde gegevens
De meeste gegevens (betreffende je inkomen en je banksaldi op 31-12-2019) zijn al ingevuld wanneer je je aangifte gaat doen. Natuurlijk moet je deze wel controleren op juistheid.
Jaaropgaaf
Van elke werkgever waar je in 2019 voor hebt gewerkt, moet je je jaaropgaaf bij de hand hebben. Ook als je (een deel van 2019) een uitkering hebt ontvangen, krijg je daarvan een jaaropgaaf. De jaaropgaaf van een uitkering via het UWV vind je terug op je persoonlijke pagina van het UWV.
De jaaropgaaf wordt normaal gesproken in januari of februari aan je verstrekt. Dit gebeurt tegenwoordig meestal per e-mail. Heb je eind februari nog niet alle jaaropgaven binnen, neem dan contact op met de partij waarvan dit document nog ontbreekt.
Reken tevens na of de jaaropgaaf klopt. Om deze klus in het vervolg makkelijk te maken, is het verstandig om elke loonstrook te controleren wanneer je deze ontvangt en te checken of het vermelde netto bedrag ook op je rekening is gestort. Klopt er iets niet, neem dan direct contact op met de betreffende partij (afdeling HR of Personeelszaken van je werkgever, je uitzendbureau of je uitkeringsinstantie). Noteer elke maand de bedragen en of het allemaal correct is, danwel is rechtgetrokken. Zo heb je voor de volgende belastingaangifte direct alle informatie over je inkomen paraat.
Ook van inkomsten van werk in het buitenland, alimentatie, PGB (persoonsgebonden budget) en overige zaken moet je een jaaropgaaf hebben. Controleer ook hiervan of ze kloppen.
Woning
Naast je loon is je woonsituatie van belang. Er wordt gevraagd of je een toeslagpartner hebt (dit geldt als je op enig moment in 2019 een samenlevingscontract had of getrouwd was).
Als je een eigen woning hebt, of je hebt in 2019 een woning gekocht en/of verkocht, dan moet je ook de WOZ-waarde van de betreffende woning(en) weten. Deze vind je terug op een WOZ-beschikking. Deze krijg je waarschijnlijk elk jaar automatisch door je gemeente toegestuurd. Heb je deze toch niet ontvangen? Neem dan contact op met de betreffende gemeente.
Aftrekposten
Er zijn een aantal zaken die je kunt opvoeren als aftrekposten. Denk hierbij aan medicatie, hulpmiddelen en andere zorg- en ziektekosten. Wel heb je alle bonnetjes/facturen nodig van de kosten die je wilt opvoeren. Ook deze kun je dus ruim vooraf verzamelen.
Heb je een dieetverklaring van je huisarts? Dan heb je recht op een vergoeding die kan oplopen tot een bedrag tussen de 700 en 1000 euro. Ook deze verklaring dien je in je administratie te hebben.
Giften
Geef je wel eens geld of goederen aan een goed doel of een instelling? Of doe je vrijwilligerswerk, maar krijg of hoef je geen vergoeding voor de kosten hiervan? Dan doe je een gift. Je kunt hier misschien aftrek voor krijgen. Meer informatie over de aftrekbaarheid van giften vind je op de site van de Belastingdienst.
Van giften in 2019 dien je bewijs te hebben. Hiervoor kun je bijvoorbeeld bankafschriften gebruiken. Markeer alvast de betreffende transacties, zodat je op het moment dat je aangifte doet, niet hoeft te zoeken en misschien een betaling vergeet te vermelden.
Vermogen
Ook je totale vermogen (spaargeld en bezittingen) is van belang. Je banksaldo per 01-01-2019 van al je spaar- en betaalrekeningen kun je controleren op je bankafschrift. Deze kun je via internetbankieren of de app van je bank vinden. Wellicht ontvang je je afschriften (ook) per post.
Ondernemers
Als je (ook) zelfstandig ondernemer bent, moet je ook alle bonnetjes en facturen van je onderneming bij de hand hebben. Het is verstandig om deze te nummeren en op volgorde te leggen. Heb je dit in 2019 niet gedaan, doe dit dan voordat je aangifte gaat doen. Houd dit systeem ook direct aan in 2020, zodat je jezelf volgend jaar een hoop werk en onrust in je hoofd bespaart.
Algemene informatie inkomstenbelastingaangifte
Heffingskortingen
Er zijn flink wat heffingskortingen die automatisch worden toegepast. Dit betreft:
- Algemene heffingskorting;
- Arbeidskorting;
- Ouderenkorting en alleenstaandeouderenkorting;
- Jonggehandicaptenkorting;
- Levensloopverlofkorting.
Meer informatie over deze kortingen vind je op de vraag- en antwoordpagina over inkomstenbelasting op de website van de belastingdienst.
De overige heffingskortingen kun je aanvragen bij de belastingdienst met het aangifteprogramma.
Belastingschijven
Vanaf dit jaar zijn er geen drie belastingschijven meer, maar twee.
Het belastingtarief is afhankelijk van je inkomen. Over de eerste €20.771 van je inkomen betaal je in 2019 nog 36,65%. Heb je meer verdiend dan dat, dan betaal je over je inkomen van €20.772,- tot €68.507,- een percentage van 38,10%.
Vanaf 2020 worden deze twee belastingschijven samengevoegd tot één schijf met een belastingtarief van 37,35%.
Het hoge belastingtarief, over je inkomen boven de €68.507,-, gaat iets omlaag van 51,75% naar 49,50%.
Voor mensen die AOW ontvangen, gelden lagere tarieven. Dit omdat de premie AOW vervalt.
Administratie bewaren
Er is voor particulieren geen bewaarplicht van documentatie. In verband met eventuele naheffingen van de belastingdienst is het wel raadzaam om je administratie 5 jaar te bewaren. Zo kun je altijd gegevens terugzoeken indien nodig.
Voor zelfstandigen en bedrijven geldt een bewaarplicht van 7 jaar. Ook zijn er documenten die 10 jaar bewaard moeten worden. De exacte regels vind je terug op de website va de belastingdienst.
Gebruik voor elk jaar een nieuwe klapper of map (afhankelijk van de hoeveelheid papieren die je hebt), en gebruik tabbladen voor de verschillende categorieën. Bij de hypotheek horen vaak veel papieren, evenals bij het huren van woonruimte. Van de woningbouwvereniging krijg je meestal een map om hier al je contracten, huurprijswijzigingen en andere berichtgevingen in te bewaren. Het is dan ook handig om deze aparte map te gebruiken.
Ook kun je ervoor kiezen al je documentatie digitaal bij te houden. Dit kan als back-up dienen voor je papieren map of je papieren map vervangen. Zorg wel dat je jaarlijks een back-up maakt van je bijgewerkte map op een ander apparaat, zodat je gegevens niet verloren kunnen raken. Zo kun je je map opslaan op je laptop of pc, een usb-stick en/of in een ‘cloud’ (Samsung Cloud, Apple iCloud, Dropbox, en dergelijke).
Hulp bij belastingaangifte
Voor 55-plussers en gehandicapten heeft SchuldHulpMaatje Parkstad een Belastingteam dat helpt met aangifte doen. In de maand februari kun je een afspraak maken om in maart of april je aangifte te doen samen met ons. Bel nog op de valreep om een afspraak in te plannen via telefoonnummer 045-711 15 70! Op werkdagen tussen 09.00u en 12.00u bereikbaar.
Ben jij al goed voorbereid op je belastingaangifte? Laat het ons weten in een reactie!