Black Friday: laat je niet misleiden door nepaanbiedingen webshops

Deze week is het weer Black Friday. De advertenties met aanbiedingen vliegen je dan ook om de oren. Maar zijn die aanbiedingen wel echt? En is de korting echt zoveel hoger dan op andere dagen? Een groot aantal webwinkels blijkt – nog steeds – met verzonnen aanbiedingen te adverteren. Laat je dus niet misleiden.


Onderzoek Consumentenbond

De Consumentenbond peilde 3 maanden lang wekelijks de prijzen bij 100 webwinkels. Bij 39 van hen werd minstens 5 keer een nepaanbieding gevonden. Zo waren er aanbiedingen waarbij het product al maanden hetzelfde kostte als in de (nep)aanbieding. In sommige gevallen was de prijs zelfs wel eens lager geweest.

Voorbeeld: Wehkamp

Zo juicht Wehkamp dat de elektrische tandenborstel in de aanbieding is van €279,99 voor €149. In werkelijkheid kostte de tandenborstel al maanden €149 en zelfs een keer €139.

Voorbeeld: JBL

Ook de korting die JBLvoorspiegelt op zijn bluetooth-speaker JBL Xtreme 2 (van €299 voor €223) is niet wat het lijkt. In de 3 maanden voor de aanbieding, was de speaker nooit duurder dan €244. Hij kostte 5 weken lang zelfs €229; een korting van 3% in plaats van 25%.

Opmerking: inmiddels hebben zowel Wehkamp als JBL hun aanbiedingen van bovenstaande producten aangepast.

Hardnekkig

Van de webwinkels die zich schuldig maakten aan prijsmisleiding, gingen er 7 ook al bij eerdere onderzoeken de mist in. Wehkamp is één van de hardnekkigste overtreders. Het warenhuis goochelde niet alleen dit jaar met de prijzen, maar ook in 2013, 2014 en 2018. Net als in eerdere jaren, betuigt het warenhuis spijt en belooft stappen te ondernemen.

Ook Otto en BCC gingen weer de fout in en beloven opnieuw beterschap.

Beloftes bleken tot nu toe steeds een wassen neus. We delen daarom de uitkomsten van ons onderzoek ook met de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze kan de winkels een boete opleggen wegens oneerlijke handelspraktijken.

– Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond

Prijsmisleiding

Een winkel mag consumenten niet op het verkeerde been zetten door zomaar een doorgestreepte prijs op de website of in de folder zetten. Volgens de wet moet een product voorafgaand aan de aanbieding daadwerkelijk voor die ‘van-prijs’ of doorgestreepte prijs zijn verkocht. De ACM houdt daarbij een periode van 3 maanden aan.

De meeste winkels verdedigen zich door te stellen dat de doorgestreepte prijs een adviesprijs is. Ten onrechte, want als het om een adviesprijs gaat, moet dat er duidelijk bij staan.

Kritisch winkelen

Veel mensen zijn gevoelig voor kortingsacties en kopen dan meer dan ze anders zouden hebben gedaan.

Als je deze week (online) gaat winkelen en dat wilt voorkomen, denk dan aan deze tips:

  • Bepaal een vast budget. Hoeveel kun en wil je uitgeven? En kun je iets laten liggen als je iets anders heel graag wilt hebben?
  • Vergelijk de prijzen. Juist online kun je er snel achter komen waar een product het goedkoopst is.
  • Wees jezelf bewust van de invloed van reclame. Reclame stimuleert om te gaan kopen en heeft invloed op je gedrag. Besef dat jij zélf uiteindelijk beslist.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *